Stormen Emils hyss i naturen

Tjaba!

Stormen Emil lever vidare med sina hyss under torsdag då det i tidningarna rapporteras om nedfallna takpannor och flaggstänger. I Varla och Tölö, två områden i Kungsbacka, fick man uppleva mörkret pga en liten flagga som satt fast på den flaggstång som hade ramlat ned på en högspänningsledning vid OK-macken i Varla.

Ute vid fyren Nidingen blåste det inte storm utan orkan, 33 meter i sekunden. Tur att man inte var där då. Jag har i för sig aldrig varit på ön där fyren står men har åkt förbi den med båt.

En annan sak som kan vara bra med hyssen a la Emil i Lönneberga som stormen Emil bidrar med. Är att vindkraftsparken går på högvarv, tror jag ialla fall, vilket gör att det finns el i mängder men inte så många kunder som vill köpa. Då det är en grön vinter i stället för en vit vinter. Eftersom man har en grön vinter behövs inte så mycket elström för att värma upp tex sitt hus. Regnet med dess överflöd i form av översvämmade vägar och vattendrag bidrag till att jag får ett lägre elpris då elproducenterna inte kan ta ut ett högre elbris då vattenmagasinen är fyllda. Vindsnurrorna får en vind som gör att de snurrar istället för att stå stilla och vinter är grön. Detta gör att jag tjänar på att ha ett rörligt elavtal och jag slipper känna den ångesten som jag kände inför beslutet om rörligt kontra fast elpris.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

John Blund den lille med paraplyen, sångtexter

Games ot thrones släktträd