tisdag 21 november 2017

Mycket träning idag.

Tjaba!

I natt har jag sovit dåligt dels på grund av att mitt pekfinger värker och jag vet inte vad det beror på men även det faktum att jag måste ha varit väldigt trött när jag gick och la mig i går eftersom jag glömde att ta ut mina linser. Så på morgonen rann mina tårar samt fingret värkte så det var inte den bästa morgonen i mitt liv.

Indoor Walking stod på träningsschemat idag och passet började 11,30. Passet var tungt men jag låg rätt i puls men inte i RMP men det gjorde inte så mycket för efter detta pass körde jag igenom mitt egna träningspass som jag har fått från min PT. Så idag kan jag säga att jag har tränat mycket. Nästan två timmar blev det.

Det som jag inte riktigt får till på ett bra sätt är rodden i TRX banden och utfallen men även bensparken blir inte så bra. Fast övning ger ju färdighet så det är nog bara att träna lite mer på övningarna tills de sitter som de ska.

Övningen som min PT kallar för superman glömde jag av att den skulle göras på en Pilatesboll men det är till att ta nya tag nästa gång. Jag tror att anledningen till att jag glömde av bollen är på grund av att den är en ny övning i mitt program och jag har inte kört den själv ännu. Detta var den första gången men som sagt var för att återupprepa mig själv "övning ger färdighet".

tisdag 14 november 2017

Mera bålträning

Tjaba!

Idag var det träning med min PT igen. Vi körde igenom mitt program för att se om jag gör mina övningar rätt. Han sa att mina TRX övningar var mycket stabilare nu och inte så fladdriga men som man säger "övning ger färdighet". Detta stämmer ju in i detta fall då jag själv upplever att jag har fått en stabilitet i övningarna som heter knädrag och utåtsteg. Rodden i TRX bandet kunde förbättras men är på det stora hela bra. Rygglyften skulle jag nu försöka att gå lite djupare ner på vägen ner men det är helt okej när jag är på väg upp i samma övning. Bakåt flyes var i en helt annan maskin än den som jag har använt när jag har varit borta på gymet i Borgås. I City är maskinen lite annorlunda så det kändes tyngre också inte bara viktmässigt men även mentalt.

Bröstpress på boll gick åt skogen så vi fick förenkla den till att göra övningen utan boll tills jag kan den och därefter göra den på bollen igen. Vi gjorde till och med övningen två gånger bara för att det gick så dåligt och det var under den andra gången som jag föreslog att man kunde skippa bollen tills jag blir bättre på övningen.

Benspark och bencurl var det inga större problem men mer än att det kom gaska så mycket mjölksyra i benen när jag gjorde bensparken. Nordic Wellness har inte samma maskiner på alla gym utan det kan skilja sig lite mellan gymmen och därför fick jag göra utfalls steg på en matta i stället för den gröna långa mattan med siffror på som finns i Borgås men det gick bra ändå.

Omvända crunch skulle varit min sista övning följt av armhävningar som vi hoppade över på min begäran för jag kände av att jag inte skulle klara ut av dem pga att jag har lite ont i min handled. I stället fick jag ytterligare en övning som jag skall ha med mig i mitt program. Min PT kallar det för Superman och den går ut på att man ligger på en boll och för höger arm fram och vänster ben bak samtidigt som de är sträckta och så tvärt om så att nästa sida får sig en genomgång.

Lite stretch på detta och man är i tipp topp from tills träningsvärken kickar in lagom tills man skall ta sin kvällssmörgås när man kommit hem igen.

tisdag 7 november 2017

Inga problem idag

Tjaba!

Igår var det spinning på schemat och idag egen träning. Spinningen gick bra även om jag i slutet av passet hade en lätt järnsmak i munnen. Min egna träning förde med sig en bonus i form av att min PT var på plats och kunde förklara hur maskinen skulle ställas in då jag skall köra omvända flyes.

Förra gången fattade jag ingenting så jag hoppade över den övningen  men idag kunde jag köra den utan problem och med alla inställningar rätt gjorda. Övriga övningar tyckte jag gick rätt bra men jag behöver nog öva lite till på vissa för att få maximal effekt. Trots detta känner jag en lätt träningsvärk i kroppen.

tisdag 31 oktober 2017

Egen träning

Tjaba!

Idag var det första gången för mig att göra mitt nya program själv. Den första övningen knädag i TRX band var jobbigt så det blev inte lika många gånger som min tränare hade önskat. Övning nummer två i TRX bandet var utåt steg och det var inte så jobbigt denna gången så därför orkade jag göra 10/ 3 rep. Rygglyften gick också bra men nästa övning gick gå skogen. Jag vet inte om det berodde på att jag inte hade lyssnat ordentligt på hur maskinen fungerade eller om den var låst på något sätt. När jag trodde att jag hade fått det att fungera kändes det inte alls så som när jag tränar med min PT så något måste jag ha gjort fel. Det var därför som jag struntade i den övningen till slut.

Bröstpress på boll skulle jag ha två 6 kg hantlar men jag hittade inte så det fick bli två 5:or i stället men det blev lite för lätt tyckte jag. Nästa gång kan det bara bli bättre. Armhävningarna med lutning orkade jag bara 6/3 idag mot rekommenderade 10/3.

Benspark med tjugo kilos vikt var inte så jobbigt men att göra det omvända fick jag aldrig prova på då den maskinen var upptagen och jag ville inte vänta på min tur. Så jag gick vidare till utfallssteg men en trästång ovanför huvudet. Jag tror nog att jag lutade mig lite för mycket framåt då den kändes lättare än när jag gjorde den med min PT ståendes bredvid. Sista övningen för idag var reverse chrunchs som jag gjorde 15/3 innan jag fick göra min avslutande stretch.

torsdag 26 oktober 2017

Träning efter en Hysterektomioperation

Tjaba!

Nu har jag kört igenom mitt program som min PT har gjort för mig. Tanken var att jag skulle ha kört en gång själv innan jag träffade honom igen men så blev det inte eftersom jag hade ont i ryggen igår.

Så i dag bad jag honom att vi skulle köra igenom programmet tillsammans nu när jag hade det på papper för att jag lättare skulle komma ihåg hur övningarna skulle göras när jag senare skall göra dem själv. Efter att ha kör en timma hoppas jag att jag slipper att ha så mycket träningsvärk som jag hade förra gången.

Mina övningar är:

Knädrag med TRX-band
Utåt steg med TRX-band
Rygglyft
Rodd med TRX-band
Bakåt flyes
Bröst press på boll
Armhävning med lutning
Benspark
Bencurls
Utfallssteg med pinne ovanför huvudet för balansens skull
Reverse chrunch

Så nu gäller det att ligga i och träna som tusan eller återgå till att vara soffliggare ;)


onsdag 18 oktober 2017

Nya övningar för mej

Tjaba!

TRX band från Gymgrossisten
Nu har jag tränat igen med min PT. Idag har jag kört mycket benövningar så som utfall, benspark, benpress men också lite bröst och rygg, en total genomkörare av min kropp alltså. Vissa övningar var lite lättare men andra var tunga och jobbiga.

Vad är TRX för något läs här klick

TRX bandet använde vi då jag gjorde övningar så som rodd och någon mer övning för magen och stabiliteten där. Snart kommer jag att veta exakt vad övningarna heter och då skall jag berätta detta men just nu får det bli så här.

Att göra utfall med en trästav som man håller ovanför huvudet var lättare än med en hantlar i varje hand. När jag använde hantlar hade jag framåtrotation i överkroppen så därför fick vi använda trästaven i stället för att övningen skulle bli rätt utförd. Det gäller att sträcka på sig i bland.

Redan när jag tränat färdigt för idag kunde jag känna hur det stramade och drog i mina benmuskler men det är nog ingenting mot vad som skall komma i morgon bitti när musklerna har fått "sovit lite".


torsdag 5 oktober 2017

Nu tränar jag igen

Tjaba!

Nya PT och jag tränade idag även om jag tyckte att han snackade mest om hur han hade tänkt programmet som han har skapat till mig. Jag kan tycka att han skulle snacka mindre så att jag kan få träna mer men å andra sidan gjorde det inget idag eftersom jag har vridit eller sträckt min väster axels muskel lite för mycket. Så i går hade jag ont i axeln under min sista del av min arbetsdag men i dag var det bättre även om jag inte ville belasta axeln allt för mycket.

tisdag 26 september 2017

Soffan suger

Tjaba!

Idag tränade jag indoor walking i fyrtiofem minuter och det var lite svettigt men att komma till träningen var svårare. Känslan av att kunna ligga hemma i soffan utan att behöva åka iväg och träna var stark men det berodde nog mest på att jag är ledig från jobbet. Så det är därför som jag gillade soffan så mycket men inte så mycket att jag inte åkte iväg och tränade.

I dag hade jag också pulsbandet för att se hur min puls betedde sig men den var helt okej. Svårare var det med balansen så att släppa stavarna för en jogg var inte att tänka på men allt gick bra ändå och jag genomförde passet i alla fall.

tisdag 19 september 2017

Ny PT

Tjaba!


I dag har jag tränat med min nya PT eller egentligen så har jag inte tränat utan det var mera en genomgång av övningar som kunde vara bra för mig. Sedan får jag se hurdant program han väljer att sätta ihop till mig  och om jag gillar det eller inte.

Jag tyckte egentligen inte att vi tränade men ändå känner jag det i skulderpartiet som om jag har tränat eller i alla fall gjort några övningar eller rörelser som jag inte brukar göra. Så att jag har lite lättare träningsvärk gör ju inte så mycket eftersom det går snart över i alla fall.

Bilden har inget med texten att göra utan det är bara en bild som jag har tagit över Skreastrand.

torsdag 14 september 2017

Gruppträning igen

Tjaba!

Idag har jag haft ett möte med han som skall bli min nya PT tränare. Första träningstillfället kommer redan att bli nu på tisdag. Det är då vi skall gå igenom hur mycket kraft jag har kvar i min lilla mage efter operationen.

Efter detta fick jag vänta en timme på att min indoor walking pass skulle börja. Hade inget pulsband men det känns att jag har träna så här efteråt. Träningsvärk eller molande värk i övre delen av ryggen och allmänt seg i benen är jag men det är nog så här som det skall vara efter att man har varit borta från den här typen av gruppträning i nästan sex månader. Allt för att magen skall läka ihop ordentligt men också för att det har varit så mycket på jobbet att jag inte har orkat gå i väg. Utan jag tyckte att det som jag har gjort på jobbet fick räcka för den här dagen. Att ha ett fysiskt tungt arbete har sina fördelar men också sina nackdelar.

Det sägs att det är bara att ta nya tag så det är väl det som jag har gjort nu idag.

torsdag 31 augusti 2017

Träning efter Hysterektomi

Tjaba!

Nu är det ett tag sedan jag har tränat men det beror på att jag har gjort en magoperation, hysterektomi. Därefter har det varit semester och väldigt mycket jobb efter det. Jag har tränat en gång innan och då har jag kört mitt program som jag har fått av min fd PT. Min "gammal" PT har slutat så nu letar jag efter en nummer tre som kan hjälpa mig. Den som kommer bli min nya PT skall få göra ett program som hjälper mig att träna upp min magmuskler som inte är så starka längre efter operationen.

Idag körde jag ett pass med spinning och det gick väldigt bra men jag körde utan pulsklockan. Jag tyckte att jag kämpade på bra utan att det var för betungande och för lätt motstånd. Efter passet så sved det inte i operationssåret som det kan göra ibland eller att det kändes konstigt på något annat vis.

Jag har även varit på massage två gånger utan att det har känt som om jag vill gå därifrån då det tidigare har varit svårt att ligga på magen eftersom det trycker där jag inte vill att trycket skall vara. Att ha byxor som sitter hårdare runt midjan är inte heller skönt. Luftigt och ledigt är det som gäller.

Nu hoppas jag bara på att hitta en ny PT som vill hjälpa mig och att jag kan fortsätta att träna utan att det känns konstigt i operationssåret. Operationen gjorde jag 30 mars 2017.