Funktionärens dag på jobbet under Göteborgsvarvet.

Tjaba!

I går var jag som sagt funktionär på Göteborgsvarvet. Min dag började med att se att så många som stod på perrongen och väntade på tåget hade träningskläder på sig så man visste därför att de skulle springa Göteborgsvarvet. Själv så hade jag inga träningskläder på mig men jag hade en nummerlapp fastsatt på min ryggsäck som kunde lura andra att tro att jag skulle springa. Lappen satt bara där för att jag skulle kunna åka gratis på pendeltåget.

Efter en stund så berättade tågvärden för oss när vi var på väg till Göteborg att tåget inte skulle gå till Centralstationen utan att alla skulle hoppa av på Lisebergsstationen. Därifrån skulle man åka buss in till centralen. Men jag skulle till Avenyn så jag gick från Lisebergsstationen i stället.

Vid uppsamlingsplatsen för gruppen som skulle ha hand om bansträckan vasagatan - vasaplatsen. Fick vi information om vad vi skulle göra samt en reklamtröja från Adidas och en Baguette att äta vid ett senare tillfälle.

Det vi först gjorde var att dra en massa avspärrningsband mellan alla träd så att folk skulle förstå att de inte skulle gå där. Trots detta var det många som inte förstod detta utan de skulle igenom trots att löparna kom springande i tredubbla led när tävlingen var igång. Så mitt jobb bestod mest att bevaka folkets olovliga passeringar under dagen.



Vädret under dagen var en historia i sig själv då det först var varm och soligt med en del blåst eller snarare en lätt bris som inte gjorde något för att lätta på värmen. Efter ett tag hördes en hög smäll och vi påmindes om vad som hände under Bostonmaraton tidigare i år. Det var som tur var bara en riktig ljudlig åskknall som en minut senare övergick till ett kraftig åskskur som sedan blev till hagel. När detta var över kom solen fram igen. Själv blev jag
blöt ända in till trosan så vad hjälpte detta mig?
Efter regnet blev det blött på marken.

Löpare efter löpare sprang förbi så jag blev alldeles snurrig av att titta på dem. Till slut fick jag hjälpa en löpare som var alldeles vimmelkantig att ta sig bort till området där de skall anmäla sig att de vill bryta en loppet. Sedan var det bara att vänta in de sista damerna som var kvar på banan innan det var
dax att packa ihop och gå hem för dagen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

John Blund den lille med paraplyen, sångtexter

Games ot thrones släktträd