Body Combat

Tjaba!


I dag har jag tränat Bodycombat för första gången i mitt liv.

Det var ett jobbigt pass där jag var svettig redan efter fem minuter. Det som var svårt var att det var en massa svåra ord som jag inte förstod. Detta gjorde att jag inte fick en klar bild av vad jag skulle göra egentligen men jag härmade instruktören så det bra ändå. Har bokat mig för ett pass nästa torsdag. Allt för att fylla mitt utmaningskort.

Enligt Wikipedia är: Body Combat är ett förkoreograferat non-contact, högintensivt 60 minuters  gruppträningsprogram inspirerat av kampsporter som karate, kickboxning, taekwondo, capoeira, tai chi, kung fu och muay thai från Les Mills International på Nya Zeeland. Musiken i Body Combat är intensiv och ofta i form av techno, Happy Hardcore, trance och hårdrock.

I Combat-låtarna så jobbar man med slag- (Jabb, Cross, Hook, och Uppercut) och sparkkombinationer (frontkick, back kick, sidekick och roundhouse kick) medan Power Training-låtarna är uppbyggda av enbart slag. I muay thai så jobbar man med mycket knän och armbågar. Styrkedelen består främst av sit-ups, armhävningar och andra styrkeövningar med den egna kroppen som motstånd i olika kombinationer och mönster. Passet innehåller även katas och rörelsemönster med hög symbolik till olika kampsportsstilar inom både karate och taekwondo, och i nedvarvningen mer avslappnande rörelser i likhet med tai chi.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

John Blund den lille med paraplyen, sångtexter

Games ot thrones släktträd