De tre musketörena utan 3D glasögon

Tjaba!

Tidigare i kväll var jag på bio och såg filmen De Tre Musketörerna i 3D, men den här gången använde jag inte 3D glasögonen som man måste ha. När jag såg filmen Avatar använde jag glasögonen men jag fick bara ont i huvudet, mina ögon värkte samt att ögonen rann konstant. Ville jag denna gång se en 3D film utan att använda glasögonen för att se hur en 3D film upplevs utan dem.

Jag har ett synfel som gör så att jag bara använder ett öga i taget då jag skall se och där mitt vänstra är det dominerande. Med ett seende öga i taget kan jag inte uppleva den effekt som filmskaparna vill att jag skall se. För detta krävs en samsyn som jag inte har. Slutsatsen är att jag inte behöver betala dyra pengar för effekter som jag ändå inte kan se.

Hur upplevde jag filmen utan 3D glasögon?
Jag hade inga problem med att se själva filmen. Filmen var gryning som om någon hade gjort en dålig kopia. Det som jag tyckte var jobbigt var att själva texten inte gick att läsa då det oftast blev dubbla bokstäver över allt. Tack vare en bra och tydlig engelsk dialog förstod jag hela filmen utan att behöva lästa textningen i filmdukens nederkant. Även om jag hade kunnat läsa texten hade jag nog inte kunnat detta ändå, då jag hade ett stort huvud framför mig som skymde nästan hela texten.

Själva filmen var liknade den versionen med Kiefer Sutherland, Chris O´Donell och Charlie Sheen men med den skillnaden att ledmotivet till den äldre versionen hade ett bättre ledmotiv. Ledmotivet sjungs den gången av Bryan Adams, Sting och Rod Stewart. En skillnad var också att man använde lite modernare vapen som tex luftskepp men vad gör egentligen detta då den är själva filmen man är intresserad av och inte bisakerna runt huvudstoryn. Även om det är många som är det så är det inte så som jag väljer att titta på filmen. Utan det är en stunds god underhållning då det i vissa fall är bättre än att sitta i soffan framför tvn.

Kommentarer

  1. Hej,

    Ett litet tips, när du tittar på filmen utan 3d glasögonen upplevs den som suddig då du ser 2 bilder ovanpå varandra (ett för varje öga). Om det är jobbigt för dig att titta med 3d glasögon, så ha dem på ändå, men täck för ena ögat. Din optiker kan hjälpa dig med en täcklapp som du kan sätta på dina vanliga glasögon. Kostar inte många kronor, men du kan täcka ena ögat med var som helst. Då kommer både suddigheten och huvudvärken att förvinna.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

John Blund den lille med paraplyen, sångtexter

Games ot thrones släktträd