The Paradise

Tjaba!

I förrgår visades det sista avsnittet av  tv-serien The Paradise, SVT 1. The Paradise är en engelskt kostymdrama i stil med Downton Abby. Alltså helt i min smak. Det som jag inte gillade med serien är slutet eftersom jag har följt den i åtta veckor vill jag ha ett annat slut. Jag efterfrågar ett tydligare slut och inte ett flummit slut som gör att man vill veta hur går det sen. Så i min bok har de bara ett svar fixa fram mer avsnitt NU.

Livet runt det första varuhuset i norra England

The Paradise berättar om livet för dem som arbetar, handlar och lever runt det allra första varuhuset i norra England. I centrum står unga Denise, flickan från landsbygden som får anställning i varuhuset och som snabbt visar framfötterna. Tiden är 1875 och platsen Newcastle. Serien är producerad av BBC och blev en stor tittarframgång i Storbritannien.

Den unga Denise Lovett kommer till storstan för att jobba i sin farbrors klädaffär. Men butiken är på väg att gå omkull, konkurrensen från det nyöppnade varuhuset The Paradise är för svår. Denise lyckas få anställning på The Paradise, som drivs av den stilige och våghalsige John Moray.

Denise är ambitiös och begåvad, men tvingas snabbt lära sig att navigera mellan maktkamper och intriger, samt uppmärksamheten från ägaren Moray. John Moray är beroende av Lord Glendenning för finansiering av varuhuset. Glendennings dotter, Kathrine, har beslutat att  gifta sig med Moray och i denna ambition framstår Denise som ett tydligt hinder.

The Paradise är ett brittiskt epokdrama från 2012 i åtta delar. BBC-produktionen blev en stor framgång i Storbritannien, och är inspirerad av Émile Zolas roman Au Bonheur des Dames.
Källa: SVT

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

John Blund den lille med paraplyen, sångtexter

Games ot thrones släktträd