Dyslektiker

Tjaba!

Jag är dyslektiker och som sådan har jag svårt att stava och läsa. Det senare har jag övat och övat på genom att läsa mängder av böcker, korta och tunna, långa och tjocka. Även tegelstensromaner tar jag mig nu igenom. Annat var det förr då jag i skolåldern tvingades att läsa böcker. Har aldrig tidigare förstått hur mycket träning det behövs för att lyckas med att knäcka koden för att därefter frivilligt läsa en bok. Denna insikt fick jag genom att jag satt och läste tillsammans med min kompis dotter på 8 år. Först då såg jag hur lätt det är att slarva och läsa sådant som man tror att det står där. När jag i rollen som vuxen skulle kolla hur och vad hon läste kom jag till insikt att så här gjorde jag också när jag var mycket yngre än jag är idag.

Till hjälp för att stava ord har jag fått mycket genom böckerna, men trots nästan 40 år har jag på det senaste året förstått att handuk inte stavas  han + duk utan det stavas hand+duk = handduk. I ordet medelande är stavningen med + delande och inget annat, fast nu har jag ett ilands problem nämligen datorerernas rättstavningsprogram. I dessa program tolkas orden med + delande som två separata ord. Dator förstår inte att jag menar ordet meddelande och när jag själv läser texten jag själv har skrivit står det meddelande bara för att min hjärna är så smart och lägger ihop orden till ett enda. Det ordet jag menar men pga särskrivning i alla fall läser som ett enda ord.

Svensk gramatik har jag fortfarande inte fattat. Utan jag ser mig själv sittande i en skolbänk med ett papper fullt av röda anmärkningar t ex meningsbyggnad osv. Tur då att min mamma har jobbat hela sitt liv som sekreterare och kan rätta div fel åt mig. Detta har jag utnyttjat flitigt under de universitetskurser som jag har läst. JA du läste rätt t om jag har läst på universitetet och överlevt. Har i daxläget 120 högskolepoäng inte dåligt av en dyslektiker.

P.s Min bästa julklapp fick jag julen 1997 Svenska akademins ordlista. D.s

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

John Blund den lille med paraplyen, sångtexter

Games ot thrones släktträd