Recept på hemmalagad glass

Tjaba!

Här kommer ett grundrecept på hemmalagadglass. Tycker själv att det var enkelt att göra.

3 ägg, äggvitan och gulan var för sig
1 1/2 dl siktat florsocker
3 dl grädde, ej matlagningsgrädde eller något liknade. Laktosfri grädde går också bra .

Vispa äggvitorna till ett hårt skum eller tills du kan vända bunken upp och ner på.
I en ny bunke vispar du grädden tills den också kan vändas upp och ner på.
I den tredje bunken vispar du äggulorna och det siktade florsockret tills det blir poröst.
Blanda i grädden i bunken med äggulorna och florsockret. Vispa ihop detta.
Blanda i äggvitorna i den övriga smeten och blanda ihop det hela.
Tillsätt smakänmen
Häll glassmeten i en bunke och ställ in i frysen i minst 4 timmar.

Viktigt att skölj av visparna efter varje gång.


I mitt första försök att göra glass valde jag att smaksätta glassen med blåbär. Tyvärr så hamnade alla bären i botten vilket gjorde att de blev som små isbollar när man skulle äta glassen. Det kunde varit snyggt med hela bär i toppen om man väljer att servera denna glass t ex vid en middagsbjudning, men då man vänder på bunken för att få ut glassen och lägga den på ett serveringsfat. Visade sig detta försök inte bli så bra. Efter detta försök kom jag på att man måste mosa bären.

Jag smaksatte den ena satsen med färska mosade hallon.
Till den tredje satsen hackade jag mörkchoklad 70% fint för att därefter varva glass och choklad i en bunke.

Smaklig måltid

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

John Blund den lille med paraplyen, sångtexter

Games ot thrones släktträd