3 2 1 den magiska koden för ben

Tjaba!

Ny omgång med min PT och en ny genomkörare av mitt program tillsammans med honom. Allt såg bra ut i början och inget att anmärka på ansåg han. Idag höjde vi motståndet på bakåt flyes med 2,5 kg så om jag nu har räknat rätt har jag nästan 27 kg när jag kör denna övningen. Min PT sa nästan med en gång att han tycker att det ser mycket bättre ut än när vi började att träna ihop. Så någon skillnad har det tydligen blivit genom att träna med en PT.

Några små tekniktips som jag fick idag då jag inte riktigt tycker att jag har fått in en bra sittställning när jag gör benspark och legcurl. Så den magiska formlen lyder numera 3 2 1 där 3 är stolens positionering. 2 är inställningen på vinkeln för att knädynan skall hamna rätt i förhållande till knänas position. 1 här skall man ställa in vredet på för att fötternas kudde skall hamna rätt. 3 2 1 var lätt när man kan det och en sak som man inte riktigt har fått in i skallen då min PT hela tiden har hjälp mig. Sedan har man nog fuskat lite när man gjort övningen själv. Det är vikten, 20 kg, som jag har kommit ihåg. Så nu blir övningen lite tyngre nästa gång jag som jag kör själv eftersom jag nu vet hur allt skall vara inställt för maximal träning utefter min nuvarande styrka och förmåga.

Nu har jag också fått en genomgång hur man skall göra plankan på pilatesbollen men som sagt var. Detta är en övning som jag är ur usel på men övning ger färdighet heter det ju. Så jag säger det igen jag måste öva mera även om det ser rätt roligt ut för andra när jag inte kan hålla balansen. Låt dem skratta men jag är ju där för att öva så att jag blir bättre och inte sämre.

Efter att träningen igår var klar hade jag att se framemot den massagen som jag fick idag där fokus låg på korsrygg och ben. Det är skönt med massage även om det ibland inte är lika gott speciellt om man här stel och spänd i kroppen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

John Blund den lille med paraplyen, sångtexter

Games ot thrones släktträd